sakisBT Μέλος
Αριθμός μηνυμάτων : 17 Ημερομηνία εγγραφής : 05/02/2013 Ηλικία : 50 Τόπος : Λαρισα
| Θέμα: ΕΛΕΓΧΟΣ ΣΥΜΠΙΕΣΗΣ ΚΥΛΙΝΔΡΩΝ 15.02.13 15:12 | |
| Η μέτρηση συμπίεσης των κυλίνδρων είναι πρωταρχικής σημασίας για τη διάγνωση της κατάστασης του κινητήρα ή για την εξεύρεση των αιτιών για χαμηλή απόδοση, αυξημένη κατανάλωση λιπαντικού, για κολλημένες ή δυσλειτουργούσες βαλβίδες κ.α Είναι εξίσου σημαντικό η μέτρηση συμπίεσης να γίνεται όσο το αυτοκίνητο είναι καινούργιο για να έχουμε τιμές αναφοράς, για σύγκριση τα επόμενα χρόνια. Το τελευταίο γίνεται ακόμη πιο σημαντικό όταν ο κατασκευαστής δεν δίνει τις τιμές προδιαγραφών της συμπίεσης των κυλίνδρων. Η διαδικασία απαιτεί το απαραίτητο όργανο, γνώση για το πως αξιολογούμε τα αποτελέσματα και μια μικρή εμπειρία επί της διαδικασίας. Χρησιμοποιήσαμε το παρακάτω κιτ, το οποίο βρίσκεται εύκολα από τη λιανική (το συγκεκριμένο είναι αγορασμένο μέσω ebay). Διακρίνεται η συσκευασία με τις οδηγίες χρήσης, το κυρίως όργανο (μανόμετρο) παρατηρήστε ότι οι τιμές μέτρησης δίνονται σε δύο κλίμακες psi μέχρι 300 και Kgr/cm² (lbs) μέχρι 21,διακρίνονται οι δύο μεταλλικές επεκτάσεις σύνδεσης (ίσια και γωνιακή) μήκους 13εκ., ο εύκαμπτος σωλήνας σύνδεσης μήκους 40εκ. με τους διάφορους αντάπτορες προσαρμογής στα διαφορετικά σπειρώματα μπουζί που συναντώνται.
Διαδικασία
1) με σβηστό κινητήρα ξεσυνδέουμε τη φίσα της Κεντρικής Μονάδας, έτσι ώστε να βγει εκτός το σύστημα ψεκασμού. Εδώ ανατρέχουμε στις συγκεκριμένες οδηγίες για το κάθε κινητήρα της lybra.
2) ξεσυνδέουμε τα μπουζοκαλώδια από την πλευρά των μπουζί (1600cc) ή αφαιρούμε τους πολλαπλασιαστές (1800-2000cc) σημειώνοντας σε ποιον κύλινδρο αντιστοιχεί ο καθένας τους.
3) εάν έχουμε συμπιεστή αέρα, φυσάμε καλά στην περιοχή των μπουζί για να απομακρυνθούν τυχόν σκουπίδια που έχουν μαζευτεί γύρω τους - εναλλακτικά εάν δεν έχουμε συμπιεστή αέρα μια μέθοδος απομάκρυνσης σκουπιδιών είναι να ξεβιδώσουμε 1-2 στροφές το κάθε μπουζί και να προσπαθήσουμε για λίγο να βάλουμε μπρος τον κινητήρα (χωρίς όμως να πάρει μπροστά). Ο συμπιεσμένος αέρας που θα δημιουργηθεί σε κάθε κύλινδρο, θα διαφύγει από το κενό του σπειρώματος των μπουζί συμπαρασύροντας και τυχόν σκουπίδια.
4) αφαιρούμε όλα τα μπουζί και τα τοποθετούμε στην άκρη σημειώνοντας που αντιστοιχούν.
5) τοποθετούμε στο μανόμετρο την κατάλληλη επέκταση, εάν είμαστε μόνοι στη διαδικασία απαραίτητος ο εύκαμπτος βιδωτός σωλήνας - διαφορετικά εάν έχουμε και δεύτερο άτομο μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τις μεταλλικές προεκτάσεις τις οποίες τις βάζουμε στην οπή του σπειρώματος των μπουζί πιέζοντας.
6) πατάμε τέρμα γκάζι και χωρίς να το αφήσουμε μιζάρουμε συνεχώς, έτσι ώστε να ακούσουμε τον κινητήρα να περιστρέφεται. Θα παρατηρήσουμε ότι σε κάθε περιστροφή του κινητήρα η βελόνα του μανόμετρου ανεβαίνει βαθμηδόν. Περιστρέψτε τον κινητήρα τουλάχιστον 5 φορές* μέχρι να επιτευχθεί η μέγιστη τιμή στο μανόμετρο. Στην περίπτωση που ο κινητήρας σταματά να περιστρέφεται μετά από 1-2-3 συνεχείς περιστροφές, κλείστε τον διακόπτη αφήστε να περάσουν 20" και προσπαθήστε εκ νέου.
7) Καταγράψτε την τιμή. Πατήστε το κουμπί απελευθέρωσης της συμπίεσης στο μανόμετρο έτσι ώστε να μηδενιστεί η ένδειξη και επαναλάβατε για δεύτερη φορά. Καταγράψτε την τιμή. επαναλάβετε τη διαδικασία (6) & (7) για κάθε κύλινδρο.
9) τέλος διαδικασίας, επαναφέρετε μπουζί, μπουζοκαλώδια ή πολλαπλασιαστές, φίσα Κεντρικής Μονάδας στην αρχική τους κατάσταση.
Εξαγωγή αποτελεσμάτων
1) Οι τιμές που θα καταγράψετε δεν θα πρέπει να διαφέρουν μεταξύ τους περισσότερο από 10%. Για παράδειγμα ένα εύρος μεταξύ 180-200 psi είναι αποδεκτό, αντίθετα ένα εύρος 150-180psi δεν θα πρέπει να ληφθεί ως αποδεκτό. Άλλοι κατασκευαστές θέτουν αυτό το όριο διαφοράς μέχρι 7%.
2) εάν είχατε μετρήσει τον κινητήρα όσο ήταν καινούργιος και στρωμένος και είχατε καταγράψει μία τιμή αναφοράς 200 και τώρα μετράτε γύρω στο 150-170 σημαίνει ότι έχει μειωθεί η ικανότητα συμπίεσης των κυλίνδρων είτε από βλάβη είτε από φυσιολογική φθορά.
3) εάν οι τιμές είναι χαμηλές ή ποικίλουν σημαντικά μεταξύ τους, προσθέστε ένα κουταλάκι του γλυκού λιπαντικό (κατά προτίμηση SAE30) από την οπή των μπουζί - μιζάρετε μερικές φορές για να κυκλοφορήσει το επιπρόσθετο λιπαντικό στα τοιχώματα και επαναλάβετε το τεστ. Εάν οι τιμές επανέλθουν σημαντικά, είναι δείγμα ότι τα ελατήρια των πιστονιών ή τα τοιχώματα του κυλίνδρου έχουν φθορές (στην ουσία το επιπλέον λιπαντικό επιδρά ως σφαγιστικό των ανοχών και αυξάνει τη συμπίεση). Εάν οι τιμές παραμείνουν σχεδόν οι ίδιες, τότε η υποψία πηγαίνει στις βαλβίδες (έδρες) & τις τσιμούχες (ξεραμένες) τους.
4) έαν οι καταγραφόμενες τιμές σε δύο γειτονικούς κυλίνδρους, είναι 20psi ή περισσότερο πιο χαμηλές από τις λοιπές των υπολοίπων κυλίνδρων - υπάρχει υποψία για ρωγμή στην κυλινδροκεφαλή ή χαλασμένη φλάντζα κινητήρα. Σε αυτή την περίπτωση, μίγμα λιπαντικού και παραφλού θα πρέπει να βρεθεί και στους δύο κυλίνδρους.
5) εάν η βελόνα του μανόμετρου δεν ανεβαίνει ή παραμένει χαμηλά για αρκετές περιστροφές του κινητήρα και μετά αρχίζει να ανεβαίνει, το πρόβλημα μπορεί να είναι καμένες ή κολλημένες βαλβίδες αντίστοιχα.
6) εάν οι τιμές που θα καταγράψετε είναι ασυνήθιστα υψηλές και ο κινητήρας δεν έχει υποστεί βελτίωση ή τροποποίηση, είναι δείγμα συσσώρευσης ανθρακικών υπολειμμάτων στον κύλινδρο και ένα engine flush είναι απαραίτητο. Σημείωση= σε καμία περίπτωση μη δοκιμάσετε, εάν η μπαταρία και η μίζα δεν είναι σε άριστη κατάσταση. Πεσμένη μπαταρία ή μη φορτισμένη θα επιφέρει αδύναμη περιστροφή του κινητήρα και μη αξιόπιστα αποτελέσματα.
Σημείωση= για σωστά και αξιόπιστα αποτελέσματα η διαδικασία πρέπει να γίνει σε καλά ζεσταμένο κινητήρα. Σημείωση= πριν την αφαίρεση του οργάνου από τον μετρούμενο κύλινδρο, πάντα να πατάτε τη βαλβίδα διαφυγής της συμπίεσης. Σημείωση= στη βιβλιογραφία δεν συναντάται συμφωνία για το πόσες περιστροφές του κινητήρα απαιτούνται για τη σωστή μέτρηση. Άλλες πηγές συνιστούν 4 κύκλους και άλλες τουλάχιστον 5 μέχρι να σταματήσει η βελόνα να ανεβαίνει.
Σημείωση= καταγράψτε τις τιμές ανά κύλινδρο και διατηρήστε τις στο αρχείο service του αυτοκινήτου. Θα έρθει η στιγμή που θα σας φανούν σωτήριες για τη διάγνωση του Μότο σας | |
|